Vidět a být viděn

Silniční doprava u nás už po dlouhou řadu let houstne a houstne. Jestliže se dříve dalo mluvit o tom, že se po silnicích jezdí, s pádem plánovitého hospodářství řízeného soudruhy se všechno radikálně změnilo.

Stoupla výroba automobilů i jejich dovoz, kvůli jejich lepšímu stavu už tato více vyrážejí do ulic, než stojí nepojízdná v garážích nebo po servisech, a také jsme zbohatli a můžeme si těch aut dovolit koupit mnohem víc.
dálnice v noci

A tak máme to, co máme. Silnice jsou přecpané ve dne v noci, náš nepřítel čas nás nutí stále více a více spěchat a stačí leckdy i jenom úplná maličkost, jež nás může ochránit před kolizí a jež možná může spasit i náš život.

Máme-li být na vozovce v bezpečí, je třeba, aby řidiči byli dobře vidět a sami dobře viděli, a to dostatečně daleko. Protože čím dříve je vidět na potenciální překážku, tím spíše se podaří zastavit nebo uhnout a zachránit tak situaci. Kdežto když člověk nevidí…

Pokud má řidič dobře vidět, potřebuje kromě ostřížího zraku nebo alespoň kvalitních brýlí nebo kontaktních čoček a neméně kvalitní světla u vozu. Takové světlomety, které, mám-li použít nadsázku, září víc než celý Temelín, a které se také jenom tak nepokazí a nenechají šoféra na holičkách.
světla aut v tunelu

Dnes už se sice musí při jízdě svítit celodenně, jenže ani to nejednou nestačí. Protože světla musí být kvalitní, s provizorními řešeními bychom se mohli se zlou potázat. Klidně i ve dne, zejména však v noci nebo jindy za šera a tmy.

Jsou třeba světlomety, jež svítí dostatečně a přitom neoslňují chodce a protijedoucí vozidla, něco jako kvalitní autožárovky osram night breaker unlimited h7. Stačí je mít a řidič dříve a lépe uvidí a rozpozná to, co se mu připlete před jeho vůz. Zareaguje a díky to s daleko větší pravděpodobností dopadne dobře.

Zmíněný zdroj světla má mimo jiné přednosti i tu, že vydává až o dvacet procent jasnější světlo nežli klasická žárovka. A řidič tak může být za volantem v klidu, nemusí se tolik bát nečekaných překvapení.

Jakýchkoliv překvapení, jež našince dnes na nejednou učiněných tankodromech považovaných u nás za silnice mohou potkat.

Nezaskočí ho ani nějaký odstavený vůz, ani pobíhající dobytek či divoká zvěř, ani ukradené víko od kanálu, ani výkop, ani…

Dokonce ani stále vzácnější úkaz, jímž je kousek vozovky, který je v naprosto dokonalém stavu. Což může na leccos zvyklého našince také pořádně šokovat.

Vidět a být viděn
4 (80%)4